ACT – Acceptance and Commitment Therapy


Voor volwassen en jongvolwassen met een chronische aandoening of beperking
zoals reuma, MS, lyme, diabetes, CVID, chronische pijn,  chronische vermoeidheid, CVS/ME, long covid, auto-immuun ziektes, etc. die graag meer rust en acceptatie in hun leven willen.

Bij een chronische ziekte, fysieke aandoening, handicap of beperking in je dagelijkse leven komt er altijd zo veel meer kijken dan alleen de ziekte of aandoening.  
Hoogstwaarschijnlijk herken je de onderstaande voorbeelden.

Portret foto van mij, waar ik breed lachend op sta.

Wat als je chronisch ziek en/of beperkt bent in je dagelijkse leven en
een fijn leven wil hebben?

Bij de meeste chronische ziektes is chronische vermoeidheid een veel voorkomend symptoom en meteen ook één van de meest moeilijkste symptomen om mee om te gaan, voor mij geldt dat in elk geval wel.  Altijd opletten om de juiste en verstandige keuzes te maken, hoe verdeel je je energie over de dag en de week.  Streng voor jezelf zijn en veel onbegrip vanuit je omgeving, terwijl je al zo je best doet.
Zwaar om de dagelijkse dingen te doen, laat staan om daarnaast ook nog energie over te houden voor leuke dingen en afspreken met vrienden.

Vaak komt er naast vermoeidheid en andere symptomen ook nog heel veel medische administratie met verschillende instanties (en gedoe) bij kijken.
Het gebruik van medicijnen, het bestellen van die medicijnen en materialen, afspraken in het ziekenhuis, misschien fysio, ergotherapie of andere zorg, hulp in de huishouding, pgb zorg, hulpmiddelen en vergoedingen regelen, etc. etc.  

Het hiermee erg moeilijk hebben omdat het erg zwaar is om te dragen.  Veel plannen hebben en juist  veel willen doen maar doordat dat lichaam maar niet meewerkt, lukken de meeste  van die plannen niet. Als je al langer gediagnostiseerd bent (of al langer last hebt van de klachten) dan zul je waarschijnlijk herkennen dat je ook meerdere periodes van rouw hebt doorstaan of zelfs op dit moment doorgaat.  Ook als je pas net gediagnostiseerd bent komt er natuurlijk heel veel op je af.
 Teleurgesteld, boos, je onzeker voelen en verdrietig zijn over dit allemaal is heel normaal en begrijpelijk. 

Waardevol leven met een chronische ziekte of aandoening

Toen ik het zelf erg zwaar had met ziek zijn (CVID en chronische vermoeidheid) en alles wat daarbij komt kijken, wilde ik heel graag meer vrede en rust in mijn leven, dat het omgaan met dit alles wat makkelijker/lichter werd. Dat ik ook gelukkig kon zijn ook al ben ik ziek.
Ik was namelijk een tijd erg ongelukkig. Ik had net mijn opleiding ergotherapie afgrond maar daarbij veel en veel te veel van mezelf gevraagd.
Ik was over heel veel grenzen heen gegaan en wist eigenlijk niet goed meer hoe ik op deze manier kon leven. 

Voor mij was Acceptance and Commitment Therapy (ACT) een omslagpunt.  Daarna heb ik meer hulp in het huishouden geregeld, ben ik o.a.  meer hulpmiddelen gaan gebruiken en heb ik een hond genomen. Ook ben ik langzaam weer een paar uur per week gaan werken, eerst als vrijwilliger bij een circus werkplaats en later als docent. Weer een tijdje daarna ben ik dit eigen bedrijf gestart.

Ik hoop dat je met behulp van deze ACT sessies wat meer ruimte kunt ervaren, dat je je meer vrij voelt, dat je minder streng voor jezelf bent, dat je af en toe afstand kunt nemen van je verstand en dat gewoon kunt laten kletsen terwijl je doet wat voor jou vanuit je hart belangrijk is. Dat je mag voelen wat je voelt en dat je weet dat je niet alleen bent.
Zodat wat zwaar is om te dragen, lichter wordt en minder een gevecht.
Zodat je meer rust, vrijheid en momenten van geluk  ervaart.

Hoe accepteer je dat je chronisch ziek en/of gehandicapt bent 

De kans is groot dat je al van alles hebt geprobeerd om je klachten en symptomen te verminderen, een deel zal wat verlichting hebben gegeven en een deel werkt slechts tijdelijk. Maar het meeste zal helemaal niet of de klachten juist verergerd hebben (anders was je nu niet op zoek naar een goede andere methode). Je hebt nou eenmaal de chronische aandoening die blijvend is.
Waarom en hoe kan ACT dan helpen en verlichting geven?

Bij ACT gaat het om omgaan met moeilijke situaties, gedachtes en gevoelens omdat die nu eenmaal bij het leven horen. Het is een hele milde en leuke methode, die uitgaat van waar je zelf bent op dit moment, waar je behoefte aan hebt en wat jij belangrijk vindt.
ACT gaat ook over het bewuster ervaren en kiezen  voor de leuke dingen en de training zit dan ook vol met rare en leuke oefeningen. Zoals bijvoorbeeld anderhalve minuut lang het woord MELK hardop zeggen of je voor te stellen dat je de loterij hebt gewonnen.

Met veel verschillende oefeningen ontdek je wat voor regels je verstand allemaal heeft, hoe je je daar wat losser van kunt maken en je gedachtes als gedachtes kunt zien. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende mindfulness-processen, allemaal om op een praktische manier te trainen om te kunnen zijn met wat er is.
Daarnaast ga je op zoek naar je waardes, wat jij echt belangrijk vind en hoe je vandaar uit kunt doen wat belangrijk is of welke kleine stapjes je daar naar toe kunt zetten.

Plaatje in zwart-wit met rechts een mannetje met stekelhaar en links 3  corresponderende afbeeldingen met tekst: Hoofd, onderzoeken hoe je verstand vermijdt en controleert, hoe gedachten je kunnen raken en hoe je afstand kunt nemen van je verstand. Lijf, Het actief opzoeken van lastige en rare dingen, en de focus versterken op wat er in het hier en nu gebeurt, zowel in je lijf als in de omgeving waar je deel van uit maakt. Hart, Onderzoek naar, en handelen vanuit je waarden, in een zachtaardige relatie tot jezelf.

Online Acceptance and Commitment Therapie sessies
voor chronische aandoeningen en mensen met een beperking

Online groepsessies
Vind herkenning en erkenning bij elkaar en leer van elkaar. Eerdere deelnemers vonden het werken in groepsverband een duidelijke meerwaarde hebben. 
We werken tijdens de groepssessies met het hoofd, lijf en hart model van Gijs Jansen.   “Wat ervaar je met je lijf, wat zegt je hoofd en hoe handel je vanuit je hart.”
Deze training aan groepen geven vind ik zelf erg leuk en is qua mijn eigen energie management ook erg handig. Zo kan ik meer mensen met ACT laten kennis maken en hun de mooie, leuke, zeer waardevolle en nuttige oefeningen leren.  
Je krijgt voor elke sessie voorbereidingsoefeningen en na elke sessie ook huiswerkopdrachten via de act-guide app.
De groepsessies zijn op dinsdagavond, zodra er weer een groep gaat starten zal ik de startdatum doorgeven via een mailtje en ook op de sociale media en deze website zetten.

Online individuele sessies  
Bij een individuele sessie heb je 1 op 1 contact, dus meer aandacht voor jou persoonlijke situatie.
Ook bij de individuele sessies werk ik met het materiaal van Gijs Jansen en krijg je oefeningen tussen de sessies door via de Act-guide app.
Een trainingstraject is 5  tot 12 sessies elk van 1,5 uur met 10 minuten pauze. Wekelijks of elke 2 weken een sessie.  De duur van een traject, data en tijdstippen bepalen we samen in het vrijblijvende kennismakingsgesprek vooraf.  Het voordeel aan de individuele sessies is dat het echt een traject op maat wordt en dat we ook halverwege of op een andere moment kunnen bepalen dat er meer of minder sessies nodig zijn (5 is wel minimaal voor het standaard traject, om zo alle aspecten van ACT te kunnen leren). 
Mocht anderhalf uur te lang zijn voor je dan is er ook de optie om een half uur tot uur te doen en evt. 2 keer per week.  Als je andere toegankelijkheidseisen hebt mail of bel dan gerust dan kunnen we samen overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Meld je aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Het kennismakingsgesprek duurt ongeveer 20 minuten.
Hierbij bespreken we of de groepssessies of individuele sessies een beter bij jou passen. Als je voor individuele sessies kiest dan beslissen we ook samen hoe die sessie er uitzien qua duur en frequentie.

Hieronder staan een paar reviews van deelnemers aan eerdere groepsessies.

“Ik vond het een heel fijn team,
hoe we met elkaar samen kwamen elke sessie.
Dat is eigenlijk aan jou te danken, Elize.
Want wij als deelnemers kenden elkaar niet persoonlijk, en als jij niet zo een sfeer erin brengt en ons op ons gemak stelt, dan wordt het ook niet zo. Je hebt daar een heel groot aandeel in gehad.
  Je praat met rust, je stem draagt rust maar ook kracht uit.
Wat ik een hele mooie aanvulling vind is dat je ons ook verbeterd, je laat ons inzien van “o ja, nu nog niet maar het kan dus nog wel verbeterd worden”.
Dit was voor mij helemaal nieuw,

ik had nog nooit van deze methode gehoord.
Er zijn echt dingen mij bij gebleven, Ik heb aan verschillende oefeningen echt wel wat gehad

en die ik ook nog in de praktijk terug breng.
Ik wil je super bedanken voor deze sessies, je mag echt trots op je zelf zijn, want je hebt heel goed gedaan, mijn complimenten.”

Review online groepsessies : "Dankjewel weer voor de bijzondere avond!"
Review online groepssessies: " Your simply the best! Was wederom top! Bedankt voor de tips!"

Veel gestelde vragen

Waarom zou ik kiezen voor ACT en niet bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie?

Bij cognitieve gedragstherapie wordt er geleert om negatieve gedachtes om te zetten in positieve gedachtes. Dit kan even werken maar het blijkt dat dit vaak niet op de lange termijn werkt aangezien die negatieve of moeilijke gedachte toch wel opkomt. Zo werkt ons verstand nu eenmaal.  Bij ACT leer je dat je al die gedachtes ook veel minder serieus kunt nemen waardoor ze nog wel naar boven komen maar minder pijn doen en hoe je meer ruimte aan de pijn kunt geen waardoor deze vreemd genoeg lichter wordt. Wat helemaal leuk aan ACT is, is dat je dit op alle problemen en mogelijkheden die het leven brengt kunt toe passen niet alleen op het omgaan met je ziekte of beperking.

Waarom zou ik ACT sessies bij jou volgen?

Ik ben zelf ervaringsdeskundige, ik heb twee chronische ziektes en vermoeidheidsklachten waar ik dagelijks rekening mee moet houden. 
Daarnaast heb ik de opleiding ergotherapie afgrond en ben ACT trainer en mindfulness trainer.

Zijn de online sessies en de app toegankelijk voor doven, blinden mensen en/of andere toegankelijkheidseisen?

De online sessies zijn via zoom of skype, beide hebben de mogelijkheid van live ondertiteling. Het handigst is om een extra vrijblijvend oefengesprek te doen om te kijken of deze ondertiteling volstaat en anders eventueel ondertiteling van ava.me gebruiken.
De app zelf is niet volledig digitaal toegankelijk, mail of bel mij en dan bekijken we samen welke mogelijkheden er zijn. Dit geld ook voor andere toegankelijk eisen zoals bijvoorbeeld de duur en frequentie van de sessie.

Kunnen de ACT sessies vergoed worden door de zorgverzekeraar?

De kosten kunnen helaas niet vergoed worden, maar misschien wel betaald worden door een werkgever of de UWV (niet via het stapbudget) in het kader van persoonlijke ontwikkeling en/of leren omgaan met ziekte.
Ik hou de prijzen van mijn aanbod relatief laag omdat ik deze voor zo veel mogelijk mensen beschikbaar wil maken. Maar als te prijzen te duur voor je zijn, dan is een aangepast tarief ook mogelijk. Neem dan even contact met mij op.

Kan ik ook ACT sessies bij jou volgen als ik (ernstige) psychische problematiek heb

Ik ben geen psycholoog, ik heb de opleiding ergotherapie gedaan en ik ben ACT en mindfulness trainer en ervaringsdeskundige.  We kunnen overleggen wat de mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld als je óók bij een psycholoog of psychiater loopt en deze sessies aanvullend zijn.

Gaan we ook circusoefening doen tijdens deze ACT-sessies?

Nee, deze act sessies staan los van mijn werk als circusdocent.  In de toekomst wil ik wel trajecten aanbieden waarbij ik een combinatie maak met ACT en mindfulness en jongleren en Aerial yoga. 
Stuur mij even een mailtje als je daarvan op de hoogte wilt blijven. 

“Begin september 2022 kwam een uitnodiging van Elize op de vrijwilligers-app om mee te doen aan een gratis ACT training online.
Ik besloot mij aan te melden
en
met z’n vijven hadden we een mooi clubje.
Als ik dit schrijf hebben we net de laatste Zoomsessie gehad.
Vier opeenvolgende woensdagavonden

van 19.30-21.00 uur, volgden we serieus
de instructies op die Elize gaf.
Daarnaast konden wij gebruik maken van de ACT-Guide app

waarin Elize informatie en oefeningen plaatste.
We merkten al snel een verbindende herkenning waardoor er een veilige omgeving ontstond om open te zijn over persoonlijke ervaringen en emoties.
Lachen, huilen, overdenken, voelen kon er allemaal zijn!
De ervaringsdeskundigheid van Elize,

hebben wij allemaal heel positief beoordeeld!
Kortom: “Go” Elize, je kunt het verschil maken!!!”
J. K.

Meld je aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Het kennismakingsgesprek duurt ongeveer 20 minuten.